dimecres, 13 de febrer del 2008

Formularis paremiològics

Vols ajudar-me a incrementar
la base de dades de refranys?

Porto des de fa més d'una dècada recollint i informatitzant refranys, frases fetes, proverbis, embarbussaments, aforismes... parèmies en general, des de les més diverses fonts, ja siguin escrites i orals. Això m'ha permès arribar a la gens menyspreable xifra de 250.000 registres catalogats i documentats, amb informacions ben diverses, en funció de la font consultada i buidada.

És ben clar que això no pot pas ser l'obra d'una sola persona. I per això obro la possibilitat que qui vulgui em pugui fer un cop de mà per incrementar aquesta base de dades paremiològica.

Google Docs ho permet, ara mateix, amb la nova opció de formularis a través del web. Molt espartans i en una fase de desenvolupament molt inicial, però que ja permeten la interacció a través del web.

N'he previst un parell de diferents, en funció de la font que em vulgueu transmetre:

  1. Per a fonts orals, hi ha un formulari més senzill, amb menys camps, perquè no em calent tantes informacions.
  2. Per a fonts escrites o web, m'interessaria que em fessiu arribar el màxim de dades possibles i per això he previst un formulari amb molts més camps, reflex de la base de dades amb la qual treballo habitualment.
Les dades que forniu en aquest formulari passaran automàticament a formar part de la base de dades amb la qual alimento els meus treballs paremiològics. Què, us animeu?

Tinc pensat de poder fer públics tots aquests continguts que m'ajudeu a recopilar. Ja trobarem la manera més adequada.

10 comentaris:

Anònim ha dit...

Hòstia, Víctor, si ens dónes més feina la meva relació de parella perillarà. He, he.

Què hem de fer? T'enviem el que anem trobant o hem de mirar que no ho tinguis en aquest magnífic tresor que ha creat?

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Marc, la Josefina (i tu) encara no em coneix i ja em deu estar agafant mania...

Fins fa poc tenia penjat un formulari web, amb uns pocs camp per a consultes i perquè la gent m'enviés refranys que coneixia, amb algun comentari.

Quan vaig conèixer la possibilitat dels formularis de Google, que alimenten directament una base de dades, vaig pensar que era més útil fer-ho així i obria la possibilitat a alguna col·laboració més seriosa.

De fet, un bon amic va fer el buidatge de més de 5.000 refranys del Costumari català d'Amades, que no el tinc.

No sé, si en sapigués més segur que podria implementar alguna interfície que fes més amigable la participació i col·laboració, però, ja saps, sóc dels que van amb una sabata i una espardenya.

Puigmalet ha dit...

Un quart de milió de refranys és anar amb una sabata i una espardenya...

Marc, fuig d'aquest senyor que està sonat! Ni se't passi pel cap de col·laborar amb ell en cap iniciativa! Et menjarà el cervell i acabaràs pitjor que el Pastallé!

Jo ja he avisat. ;-)

reflexions en català ha dit...

Jo encantat de col·laborar. Ja m'explicaràs com funciona això dels... dels formularis de Google?

Bé, ni idea. El que passa és que em temo que els refranys que pugui enviar-te ja els tinguis, i seria feina en va. No ho sé.

Fins ara!

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Marc, això dels formularis està pensat per a aportacions esporàdiques, de pocs refranys, perquè és poc pràctic de fer servir.

Si algú es planteja una col·laboració de més envergadura o d'una major continuítat, caldria que ens poséssim en contacte i li facilitaria l'estructura de la base de dades amb què treballo i quatre convencions que faig servir per treballar-les.

Estic treballant amb una bibliografia per buidar d'uns 1.500 registres, dels quals duc buidats vora un centenar (potser més, parlo de memòria).

Quan cito fonts als refranyers, generalment són aquestes obres buidades.

Però faré un apunt amb la bibliografia buidada, perquè sapigueu per on ja he passat. :-)

Joan, no tinguis por, home, que quan se'm coneix no sóc tan "coco". Apren del Marc, que s'apunta a un bombardeig! :-)

zel ha dit...

Bona nit, acabo de llegir la teva entrada i passo a llegir, saludar i agrair la visita. He sabut just acabar el primer text que faria de casa teva un lloc proper, a l'escola em prenen el pèl per les meves dèries lingüístiques... Miraré a veure si puc aportar quelcom. Abraçades!

Carme Fortià ha dit...

Hola!
Jo m'hi apunto, per ara esporàdicament (que et diria que més però em conec i m'acabo enganxant els dits per la falta de temps!, ja ho veurem més endavant).

De fet, estic recollint alguns petits relats amb cites d'autors diversos traduïdes en català (s'hi val això?) i aquests te'ls puc anar enviant...

Encara que, coincideixo plenament amb el fet de que tenir vora un quart de milió de refranys no és anar amb una sabata i una espardenya!

Explica'm com i començo!

Josep Sagarra ha dit...

Jo miraré de fer alguna coseta en el nou WIKI-PAREMIPROJECT!!!!

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Ostres, m'heu fet emocionar tots plegats!

Descobreixo casualment una manera més pràctica de fer servir els formularis amb el GOogle, ho escric en el blog, perquè feia temps que volia canviar l'opció que donava als lectors d'enviar-me dubtes i refranys a través d'un formulari que m'arribava al correu i de seguida veig que ha fet forrolla en unes quantes persones.

A més no sou persones qualsevols: curiosament a tots quatre us llegueixo regularment i us tinc guardades, com un tresor, a la meva barra lateral de blogs recomanats.

Només puc dir gràcies i que qualsevol aportació que em feu arribar serà benvinguda i curosament classificada.

De fet, indirectament, ja m'esteu servint de font. :-)

Sovint he anat a can Marc a cercar refranys i dites que se senten dir a Andorra, o a can Fortià, que de tant en tant hi deixa caure frases fetes i aforismes.

Però hom arriba on pot. I treballa vuit hores diàries i té una família i uns amics que atendre. I altres dedicacions i coses que li agraden. Per a tanta cosa 24 hores es fan curtes. :-)

Pensaré bé com organitzar aquesta via col·laborativa per al refranyer. Perquè a vosaltres no us suposi un gran esforç, ni per a mi després reorganitzar tota la feina que hàgiu fet.

Roser, ja veus que sonats per la llengua n'hi ha un grapat de desparramats pel món. No defalleixis!

Carme, aquest recull de què em parles són més aviat aforismes, o frases cèlebres o cites d'autor. Això s'encabiria al Diccitionari. De fet, ja t'he "pres" alguna citació del teu blog. No era la primera, ni serà l'última.

Però si me les envies, seran ben rebudes i puntualment afegides al Diccitionari. O pots publicar-les en el teu blog i jo vindré a recollir-les. ;-)

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Caram, Pepe, se m'ha colat el teu comentari abans que contestés els anteriors.

Així, on deia quatre, puc dir cinc amb absoluta tranquil·litat i franquesa. I espero que em segueixis fent arribar aquelles perles badalonines que no tenia catalogades enlloc. :-)