divendres, 18 d’abril del 2008

La bústia neològica escolar

A través de la Rosa Estopà, la meva tutora de la memòria del Màster online en terminologia que he cursat en aquests darrers anys a l'Institut de Lingüística Aplicada (IULA) de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (UPF) conec una iniciativa interessant i pionera per acostar la terminologia als infants: la bústia neològica escolar impulsada per l'Observatori de Neologia (OBNEO).

Els qui em coneixeu una mica, sabeu com m'agraden els jocs de paraules i la llengua en general. Podeu comprendre com se m'obrien els ulls quan la Rosa m'explicava aquesta curiosa iniciativa.

La bústia neològica escolar és una adaptació de la bústia neològica, una interfície que permet que, per mitjà d'una pantalla amigable i senzilla accessible des d'Internet, qualsevol persona pugui fer arribar els neologismes que detecta o crea de manera espontània en la seva vida quotidiana. El neologisme en qüestió queda emmagatzemat en forma d'una fitxa que, un cop revisada i analitzada, passa a formar part del banc de dades de l’Observatori de Neologia.

La proposta escolar va adreçada als alumnes dels cicles mitjà i superior de l'educació primària de tot el territori catalanoparlant perquè hi participin durant el tercer trimestre d'aquest curs 2007-08. La seva aportació consistirà en cercar, detectar i identificar paraules noves (neologismes) que no són als diccionaris i que ells fan servir habitualment en les seves converses amb companys, per poder-les fer arribar a l'Observatori a través d'un senzill formulari web i així passin a formar part de BOBNEO, una base de dades que aplega neologismes o paraules noves aportats per persones d'arreu del món.

Les instruccions són senzilles i és una eina boníssima per acostar la terminologia als infants d'una manera lúdica, amb l'interès afegit de l'aplicació pràctica de les noves tecnologies a l'aula. A més a més, quan omplin les diferents fitxes, hi constarà el seu nom i el de la seva escola i acabarà formant part d'un diccionari amb definicions que es publicarà en paper amb tots els neologismes aportats, un cop hagin passat pel sedàs dels especialistes del projecte.

L'Observatori de Neologia (OBNEO), dirigit per la doctora M. Teresa Cabré Castellví, és un grup de recerca de l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra que, des de l'any 1988, analitza el fenomen d'aparició de paraules noves o neologismes en textos orals i escrits dels mitjans de comunicació de més difusió en català i en castellà.

Els seus objectius són, entre d'altres, descriure i analitzar els recursos que fan servir el català i el castellà per actualitzar el seu vocabulari, difondre les noves creacions lèxiques (per exemple, en forma de diccionaris de neologismes) o contribuir a l'actualització del lèxic contingut en diccionaris de llengua general.

Qualsevol docent o escola que estigueu interessats a participar-hi, feu-me arribar un correu o adreceu-vos directament a OBNEO per conèixer-ne les possibilitats i la sistemàtica.

Ja n'han fet difusió:
- Centre Beat Ramon Llull d'Inca
- Irene Blasco, de l'IES Binissalem

3 comentaris:

reflexions en català ha dit...

Molt bona iniciativa. Segur que els resultats seran interessants i divertits.

Puigmalet ha dit...

L'Anna diu "Manám" en lloc de vermell. Tot un neologisme del tot primari.
Sona bé, el projecte.

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Ho vaig trobar genial. Ho inscriuria al costat de programes de difusió de la llengua d'una manera lúdica i amena, com els caçadors de paraules, el Si l'encerto l'endevino...

De fet, la bústia neològica escolar va adreçada a escolars que estan acabant la primària, però hi ha la bústia oberta a tothom que hi vulgui aportar el seu granet de sorra, també.

Llàstima que ja va una mica avançat el tercer trimestre. Tan de bo es reediti la iniciativa en cursos successius (estic segur que sí).