dijous, 16 de desembre del 2010

Top ten dels refranys catalans: Català central

Segueixo amb la publicació per dialectes dels resultats del Top ten dels refranys catalans. Ara és el torn del català central, el de major pes demogràfic i també el que ha tingut més representació en el recull d'enquestes d'aquest estudi. Inclou la majoria de comarques de l'àrea de Barcelona, Girona i Tarragona.

Han estat 760 enquestes, de les 1.205: un 63% del total, per tant. Per això les semblances amb el Top ten general són absolutes: els mateixos 10 refranys i amb el mateix ordre.

He rebut 1.336 refranys diferents, dels quals, 835 els ha dit una única persona. El més votat, 257 vegades, amb un 33.82%. El desè, 129 vegades (un 16.97%).

Sobre la procedència de les enquestes, les zones amb més representació són:
  • 287 de Barcelona ciutat
  • 98 del Vallès
  • 45 del Baix Llobregat
  • 32 del Maresme
  • 32 d'Osona
  • 27 de Badalona
  • 24 del Camp de Tarragona
  • 22 de la zona de Girona
  • 20 del Penedès
I ara sí, el Top ten del català central és:
  1. Qui no vulgui pols que no vagi a l'era (257, 33,82%)
  2. Al maig, cada dia un raig (254, 33,42%)
  3. No diguis blat fins que no el tinguis al sac i ben lligat (247, 32,50%)
  4. Març, marçot, mata la vella a la vora del foc i a la jove si pot (246 32,37%)
  5. A la taula i al llit, al primer crit (194, 25,53%)
  6. Cel rogenc, pluja o vent (185, 24,34%)
  7. Per Nadal, cada ovella al seu corral (176, 23,16%)
  8. Tal faràs, tal trobaràs (175, 23,03%)
  9. Qui dia passa, any empeny (169, 22,24%)
  10. A l'estiu tota cuca viu (129, 16,97%)
En dies successius seguiran el Top 100 i les peces úniques. No us ho perdeu!

    6 comentaris:

    McAbeu ha dit...

    No ens ho perdrem, segur.
    Si no ho recordo malament, dels que jo vaig dir només un va arribar a sortir al Top Ten. M'agradarà comprovar si en tinc molts dins de les "peces úniques". :-)

    Clidice ha dit...

    Rumiant sobre el primer, penso en el moment que vaig enviar-te els meus i em pregunto si no hagués estat diferent si l'ambient informatiu hagués sigut un altre. És un dubte que em pren cada vegada que veig els teus llistats, si la variable de temps no s'hauria d'haver contemplat. O sigui contestar l'enquesta en diferents moments de l'any. Per exemple ara, amb la crisi cada vegada més profunda i els últims aconteixements, no seria un altre refrany el que ens vindria a tots al cap?

    Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

    El percentatge de peces úniques és altíssim, McAbeu. Segur que en caces alguna. :-)

    Clídice, si m'ho diguessis del Març, marçot, o del maig i el raig, ho entendria. Però el de l'era? Pensa que la major part d'enquestes em van arribar entre els mesos de març i abril. Potser el 80%.

    Vaig intentar compensar el pes que podia tenir el moment de fer l'enquesta demanant-ne 10, perquè la gent hagués d'acudir a la memòria... Però ja no he pogut tenir en compte més variables.

    Si ho hagués complicat massa no hi haguessin participat més de 1.200 persones.

    Clidice ha dit...

    Ja m'imagino totes les dificultats, no és una crítica, senzillament és que no em puc treure del cap el fet que, en aquells moments, la situació informativa era molt procliu a aquest refrany. Recordo que es parlava molt de la crisi des d'un punt de vista que els que s'havien endeutat eren co-responsables de l'ensulsiada. I em va xocar al comprovar com era un "estat d'opinió" que es podria haver reflectit en la resposta. Vaja, no em facis cabal, són menjades d'olla meves :)

    Assumpta ha dit...

    Ai, Víctor!! Com quan vaig enviar els meus 10 refranys ho vaig fer ben bé tal com demanaves, els primers que em van venir al cap, doncs ho vaig escriure i ho vaig enviar... i... NO RECORDO QUINS VAIG DIR!! (No és broma, no...) Sé que hi havia "Sol rogent pluja o vent", aquest segur... però els altres no els recordo.

    Aissss i jo sóc de català central i ara no puc comparar!! (Sóc un desastre amb totes les de la llei)

    Miraré les peces úniques a veure si em refresquen la memòria :-))

    Assumpta ha dit...

    Ai, SOL... CEL volia dir... ara ho he escrit malament!! Però ho vaig enviar bé :-)