diumenge, 27 de març del 2011

Article a Escacc: Amb cara i ulls: el primer llibre en català finançat a través del corwdfunding

Us reprodueixo l'article que vaig fer a Escacc.cat, on explico una mica tot el procés seguit amb el projecte de publicació del meu primer llibre, Amb cara i ulls: diccionari de dites i refranys sobre l'ull. Finalment ha estat el primer llibre finançat a través de crowdfunding en català.


Quan al setembre de l’any passat em contactava Joan Sala per explicar-me què era el crowdfunding i em plantejava la possibilitat de presentar-hi algun projecte relacionat amb els meusquefers paremiològics, em costava força entendre’n el concepte i imaginar-me com hi podia jo col·laborar.
La seva paciència i pedagogia em van permetre endinsar-me en el fascinant món del ‘micromecenatge’ i la seva persistència i passió plantejant la iniciativa em van fer decidir a emprendre l’aventura.
El plantejament és senzill: Verkami és una plataforma que posa en contacte emprenedors de l’àmbit cívic i cultural amb possibles micromecenes, persones que poden estar disposades a aportar petites (o no tant petites) quantitats per donar suport a determinats projectes a canvi de diverses compensacions. La plataforma preveu aportacions des de 5 euros fins a 5.000 i es fan a través d’un sistema segur de transaccions amb targeta de crèdit.
Hi ha algunes normes a tenir en compte: has de valorar el teu projecte amb un pressupost econòmic mínim i tens 40 dies per recollir la totalitat de diners que et calen per executar el projecte.
Jo em vaig plantejar autopublicar un llibre que ja tenia elaborat de feia força anys: un recull d’expressions sobre l’ull amb informacions com ara l’explicació, sinònims, equivalents en altres llengües, l’origen de l’expressió, llocs on es diu i altres curiositats. Era un recull que jo havia elaborat el 1997 i que ara ampliava considerablement amb el cabal de material que havia acumulat amb aquests gairebé quinze anys.
Així tenia el manuscrit d’Amb cara i ulls. Diccionari de dites i refranys sobre l’ull, que recull més de 700 parèmies catalanes sobre l’ull amb equivalències principalment en castellà, però també en anglès, francès o llatí.
Calia preveure el cost de fer un tiratge limitat als mecenes que volguessin el llibre i afegir-hi el cost de fer-los arribar els exemplars. Calia preveure els canals de difusió de la iniciativa (i de captació de mecenes) i avaluar quants mecenes i quants llibres em calien per fer viable el projecte.
Vaig preveure un cost per llibre de 20 euros, amb el compromís de dedicar tots els llibres i facilitar-ne la distribució en mà als mecenes. En mà vol dir lliurament a domicili o en un punt acordat amb cada mecenes, segons els casos, amb un sentit molt imaginatiu i gens restrictiu del terme.
Vaig assessorar-me sobre preus d’edició, vaig preveure les tasques prèvies imprescindibles per lliurar un original a impremta, els terminis de lliurament, el cost de l’embalatge dels originals i de la distribució a través de Correus, etc.
I un altre punt importantíssim: les recompenses dels mecenes. Què els podia oferir jo perquè volguessin posar-hi diners? Bàsicament el llibre. Amb l’esquer d’una edició numerada i exclusiva i amb el compromís de signar i dedicar tots els exemplars compromesos. Aquesta seria la recompensa tipus (20 €) i vaig preveure compensacions digitals (un punt de llibre i un extracte del contingut del llibre en pdf) per aportacions menors i descomptes en l’adquisició de més d’un llibre. Però el programa permet (i recomana) molt diversos tipus de recompenses. Penso que cal ser imaginatiu en aquest aspecte per garantir la bona marxa del projecte.
I finalment vaig poder avaluar el cost total del projecte i ho vaig traduir en el suport mínim que em calia: necessitava com a mínim 200 mecenes que volguessin el llibre.
Amb el projecte elaborat només calia preveure’n la difusió. Des de Verkami no podia comptar amb molts recursos encara en aquell moment, perquè feia tot just dues setmanes que havia sortit en societat i encara no era una plataforma gaire coneguda. Per tant, havia de comptar sobretot amb els meus recursos propis. I vaig abocar tots els esforços en les xarxes socials i en la web 2.0 en la qual tinc un perfil actiu i conegut des de fa força anys, a través dels blogs sobre paremiologia (la ciència que estudia els refranys) i la participació en diverses campanyes i homenatges a personatges il·lustres de la nostra cultura (Joan Brossa, Carles Riba, Joan Amades, Salvador Espriu, Jesús Moncada, Joan Solà…).
Vaig iniciar la campanya entre els seguidors dels meus blogs, amb diversos escrits al meu blog personal, Raons que rimen (amb més de 200 seguidors, més de 300 persones subscrites al canal RSS i amb més de 175.000 visites en poc més de cinc anys de vida), crides des de la meva pàgina sobre paremiologia catalana al Facebook (amb més de 800 seguidors) i el meu perfil personal (amb més de 450 amistats), piulades diverses al Twitter (on tinc uns 400 seguidors), una xarxa de networking personal de vora 200 persones més i el contacte de vora 1.200 persones interessades en el tema a través de l’estudi del Top ten de refranys personals. A banda d’amics, família, coneguts, veïns, companys de feina.
Aquesta ha estat la feina més feixuga. La promoció de la iniciativa i fer arribar amb insistència la crida i les novetats dels projectes a tots aquests possibles seguidors.
Finalment, amb 25 dies, vaig arribar a la xifra màgica que garantia el projecte i he pogut tancar els 40 dies de campanya amb el 120% de fons recollits per fer realitat el llibre. Han estat 201 mecenes i 260 llibres compromesos que espero poder lliurar als mecenes en el termini d’un mes, aproximadament.
M’enorgulleix poder dir que serà el primer llibre en català finançat a través del crowdfunding(micromecenatge) i penso que aquest èxit demostra les veritables possibilitats de Verkamicom a plataforma de finançament de projectes de caire cultural i social que altrament tindrien moltes dificultats en trobar el finançament necessari per fer-los possibles.

2 comentaris:

El veí de dalt ha dit...

Sóc el primer en felicitar-te? Almenys, ja que no sóc mecenes, sí seguidor de la teva iniciativa. Realment,llegint la teva explicació em sembla un manual a seguir per a futurs emprenedors a Verkami. Has sentat càtedra, nano.

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

Veí, t'has quedat sense el meu diccionari? Imperdonable! :-)

Els qui heu vist el meu projecte a Verkami, podeu arribar a pensar que ha estat fàcil i no ho ha estat pas. Per això explico la feina que hi ha al darrera, imprescindible si algú vol plantejar una iniciativa amb èxit en aquest portal de micromecenatge.

Segur que hi ha diferents maneres d'arribar a bon port. Jo explico la que m'ha servit. Tan de bo altres persones que ho han aconseguit facin també el mateix i així es pugui elaborar estratègies guanyadores.

En aquests temps de crisi s'agraeixin llocs que t'ofereixen noves oportunitats de fer coses.